سنگ نگاره های ایران   Iran Petroglyphs  
     
 
 
     
     
     
 
 
     
 

Valid XHTML 1.0 Transitional
FireFox
Internet Explorer 7

 
     
     
  خبرها  
     
     
 

 

 


مستند سازان ژاپنی در حال ساخت مستند سنگ نگاره های پیش از تاریخ ایران ( تیمره) 1395/12/11

 

..

 

گزارش خبرگزاری های جهان در خصوص سنگ نگاره های ایران

 

 

            سنگ‌نگاره‌های ایرانی شاید از قدیمی‌ترین یادگارهای بشر باشد

 

دکتر محمد ناصری فرد در یکی از غارهاي كوهدشت لرستان - قدمت ده تا دوازده هزار سال                                           

ایران هنر فرهنگ باستانشناسی

منتشر شده در 11-12-2016 روزآمد شده در 11-12-2016 ساعت17:04

اکثر سنگ‌نگاره‌های مناطق مرکزی ایران عمری چند هزار ساله دارند. اما برخی کشفیات محمد ناصری‌فرد، باستان‌شناس ایرانی شاید به چهل‌هزار سال قبل تعلق داشته باشند. در این صورت، بعضی از این نقاشی‌هایی که لابلای کوه‌ها و صخره‌ها از معرض دید عموم پنهان مانده، می‌تواند از کهن‌ترین یادگارهای بشر بر کرۀ زمین باشد.

 

دکتر محمد ناصری فرد که سال‌هاست در کوه و تپه‌های نواحی مرکزی ایران به بررسی و جستجو مشغول است، خبرنگار خبرگزاری فرانسه را با خود به شهرستان خمین برده است تا تعدادی از سنگ‌نگاره‌ها را که در اکثر موارد نقش بز کوهی هستند به وی نشان دهد.
 
در سال ٢٠٠٨ نیز ناصری فرد یک زوج هلندیِ شیفتۀ باستانشناسی را به همین مناطق راهنمایی کرده بود. دو کارشناس هلندی با ناباوری به این نتیجه رسیدند که برخی از نقاشی‌های روی سنگ احتمالاً تا چهل هزار سال عمر دارند.
 
اما تعیین عمر سنگ‌نگاره‌ها کار آسانی نیست و به ابزار و فنون پیشرفته نیاز دارد. به گفتۀ ناصری فرد "تحریم‌ها ما را از تکنولوژی محروم کرده است". با اینحال او امیدوار است که "با بهبود اوضاع"، بتوان فنون و ابزار جدید را به محل آورد تا اطلاعات علمی بیشتر، دقیق‌تر و قابل اعتمادتری حاصل گردد.
 
توجه کارشناسان جهانی به سنگ‌نگاره‌های ایران
 
خبرگزاری فرانسه می‌افزاید که در ایران، سنگ‌نگاره‌ها چندان مورد توجه نبوده و اصولاً در حوزۀ پیش از تاریخ تحقیق کافی صورت نگرفته است.
دکتر محمد ناصری فرد استثناء است. او بدون خستگی کوه‌ها و بیابان‌های ایران را طی می‌کند و با همین روش، طی سال‌ها، نزدیک به ٥٠ هزار نقش روی سنگ را در ایران کشف کرده است.
او می‌گوید که اولین بار در سال ٢٠٠٢، با پیدا کردن نقشی در شهرستان خمین، به طور جدی به این نوع پژوهش علاقه‌مند شد. می‌گوید: «بسیار هیجان‌زده شده بودم، انگار که گنج پیدا کرده باشم».
از آن زمان به بعد، کشفیات دکتر ناصری فرد توسط بنیاد برادشاو  در سوئیس طبقه‌بندی و فهرست می‌شود. این بنیاد که در حوزۀ باستانشناسی و مردم‌شناسی فعالیت می‌کند، توانست توجه بسیاری از اهل فن را در سراسر دنیا به تحقیقات ناصری فرد جلب نماید.
 
میراث مشترک بشریت
 
احتمال دارد سنگ‌نگاره‌هایی که توسط محمد ناصری فرد کشف شده، به نخستین دورانی بازگردد که انسان کم‌کم از زادگاه اولیۀ خود یعنی آفریقا پا بیرون می‌گذاشت.
خانم ژنویِو فون پِت‌سینگر ، کارشناس غارهای ماقبل تاریخ در اهمیت یافته‌های ناصری فرد می‌گوید: «به کمک این یافته‌ها ما می‌توانیم نقشه‌ای را که پر از نقاط تاریک و مبهم است، کم کم با دقت بیشتری ترسیم کنیم.

نتیجه تصویری برای ‪(Geneviève von Petzinger‬‏نتیجه تصویری برای ‪(Geneviève von Petzinger‬‏

Geneviève von Petzinger


به عقیدۀ خانم  پِت‌سینگر، کشفیات ایرانی این فرض را تقویت می‌کند که بشر قبل از ترک آفریقا، صاحب هنر بوده است. در غیر این صورت چگونه می‌توان شباهت حیرت‌آور میان بعضی سنگ‌نگاره‌ها در ایران، آفریقای جنوبی، اسپانیا یا کالیفرنیا را توجیه کرد؟
 
به گفتۀ این کارشناس کانادایی ایران می‌تواند "قطعۀ بسیار مهمی از یک پازِل جهانی" باشد. زیرا این سرزمین "دارای اهمیت استراتژیک است و آدم‌ها همیشه برای مهاجرت به سمت غرب یا شرق، از آن عبور کرده‌اند".
 

برای تاریخ‌گذاری دقیقِ کشفیات محمد ناصری فرد باید از فن‌آوری اورانیوم استفاده کرد که از فن‌آوری کربن ١٤ دقیق‌تر، اما بسیار گران‌تر است. به گفتۀ ژنویِو فون پِت‌سینگر "ناصری فرد باید به لابراتوارهای بزرگ خارجی دسترسی داشته باشد و ما امیدواریم که در این راه یاری‌اش دهیم".

 

Απίστευτη ανακάλυψη στο Ιράν: Είναι αυτές οι αρχαιότερες ...

Archaeologist uncovers 'the world's oldest draw... - Scoop.it

The ibex code: deciphering Iran's ancient rock art

Dr Mohammed Naserifard - latest news, breaking stories ...


Deciphering Iran's Ancient Rock Art - Look4ward

قدمت برخی سنگ نگاره های انسانی کشف شده در این محل، بین 40 تا 50 هزار سال تخمین زده می شود.

Deciphering Iran’s Ancient Rock Art

 

 

بازتاب کشف نگاره های ایران باستان در خبرگزاری اشپیگل

خبرگزاری اشپیگل آثار نقاشی و سنگ نگاره های باستانی کشف شده در ایران را به نمایش گذاشت. در این گزارش آمده که این آثار مربوط به منطقه ای خارج از شهر خمین هستند. در نقاشیها به طور مکرر نقوش و طرح حیوانات وجود دارد که گمان می رود این حیوانات در افسانه‌های محلی وجود داشتند. در بیش از نود درصد از مجموعه یافت شده تصویر بز کوهی دیده می شود. همچنین در این خبر آمده که منطقه امروزی شهر خمین به دلیل حاصلخیزی و سرسبزی آنها مورد توجه ساکنان ایران باستان قرار داشته است.

سنگ نگاره های خمین قدمتی حدودا 40 هزار ساله دارد.

http://m.spiegel.de/fotostrecke/fotostrecke-143412-8.html                                     
 

"Diese Werke zu finden war, als würde man einen Schatz heben", sagte Naserifard gegenüber der Nachrichtenagentur AFP. Mittlerweile hat die Nichtregier...

 

 

خبر نگاران خبرگزاری فرانس پرس ( خبرگزاری فرانسه) که در حال تهیه گزارش و مستند از سنگ نگاره های تیمره هستند. لازم

به  ذکر است که گزارش آنها به زبان های مختلف دنیا پخش می شود و تاثیر بسزایی در معرفی  و جذب گردشگر جهانی دارد. 

1395

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر: 81164244 (4015579) | تاریخ خبر: 25/02/1393 | ساعت: 8:55|

نقش بز کوهی در سنگ نگاره های ایران قابلیت ثبت جهانی دارد

خمین - ایرنا - پژوهشگر سنگ نگاره های ایران گفت: نقش بزکوهی بر سنگ نگاره های ایران قابلیت ثبت جهانی دارد.

 

محمد ناصری فرد ، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به تازگی کشور جمهوری آذربایجان در صدد ثبت نقش بزکوهی به نام آن کشور است اما این نماد ایران باستان به نام کشور ما بایستی ثبت جهانی شود



وی اظهارکرد: در کشور ما 17هزار سال پیش نقش بزکوهی بر دیواره غارها و کوه ها حک شده است و در اسطوره ها داستان ها و آیین ها فراوان از آن یاد می شود.

وی اظهار امیدواری کرد، میراث فرهنگی ایران اهتمام کند قبل از آنکه این آثار به نام کشور آذربایایجان ثبت شود و تجربه تلخ درفش کاویانی و مولانا تکرار شود.

پژوهشگر سنگ نگاره های ایران با بیان اینکه اکثر نقاط دنیا سنگ نگاره ها را ثبت جهانی کردند و به این طریق سالیانه میلیاردها دلار در آمد زایی نصیب خود می کنند.

ناصری فرد ادامه داد: بیشترین فراوانی نقوش سنگ نگاره ها و طرح های روی سفالینه های ما قبل تاریخ ایران بزکوهی است که تعداد فراوانی نقوش سنگ نگاره ها نزدیک به 90 درصد می رسد.

ناصری فرد اظهار کرد: اصل این فراوانی، اسرار نامکشوف فراوانی در خود نهفته دارد که تاکنون از منظر محققین ایرانی و حتی کشورهای دیگر بدور مانده است.

وی گفت: نقش بزکوهی به مضمون آبخواهی، زایندگی، برکت و محافظت است که در نماد شناسی جهانی هم مضمونی شبیه ایران دارد

ناصری فرد اظهارکرد: بزکوهی در میان سنگ نگاره های کهن 15هزار سال قبل از میلاد و سفالینه های ماقبل تاریخی ایران پنج هزار سال قبل از میلاد به جز موارد طرح های رئالیسم و ناتورالیسم اغلب به عنوان طرح و نقش یک حیوان نیست

وی ادامه داد: در واقع نوعی خط تصویری است که در عرصه های چندین هزار ساله استیلیزه شده و به خط ایدئوگرام و سپس به خط پروتوایلامی (ماقبل ایلامی) و در عرصه های بعدی به ایلام تغییر شکل داده است.

سنگ نگاره ها، کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشرند که در آنها رمز و رازهای فراوانی نهفته است و تاکنون در 24 منطقه این خطه کشف شده اند.ک/3

7276/555/ 605

انتهای پیام /*

بارها و بارها با سختي هاي فراوان به مسئولين ذي ربط دسترسي پيدا كرديم و به آنها اين خطر بزرگ را گوشزد كرديم. گوش ندادند و حتي تحقير كردند. تا اينكه در سال 2014 قزاقستان نقش بزكوهي را كه يكي از كهن ترين نمادهاي ايرانيان باستان است. بنام كشور خود در يونسكو ثبت كردند.


بزكوهي نقش 90 درصد سنگ نگاره های ایران 90 درصد سنگ نگاره های ایران

بزکوهی نقش 90 درصد سنگ نگاره های ایران

 خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی ـ سنگ نگاره ها یا هنرهای صخره ای کهن ترین آثار تاریخی و هنری بجامانده از بشرند. کارشناسان بر این باور هستند سنگ نگاره ها سرمنشا و بستر بوجود آمدن حروف رمزی، خط، تبادل پیام، زبان، تاریخ، اسطوره ها، هنر و فرهنگ ها هستند به همین دلیل آنها از بهترین ابزارهای رمزگشایی ماقبل تاریخ به حساب می آیند.

 هیچ مدارک و شواهد قابل اعتنایی بهتر از سنگ نگاره ها برای کاوش و بررسی و پژوهش در تمدن ها و فرهنگ های دور تاریخ در دست نیست، با کمک این طرح ها می توان تاریخ خط، هنر، زبان، محیط اقلیمی، اسطوره ها، فرهنگ و از همه مهمتر نوع اندیشه ی انسان های ادوار کهن را مطالعه کرد. هنرهای صخره ای، تنها هنرتجسمی است که مرز جغرافیایی مشخصی نداشته و همه ی ملل جهان فارغ از فرهنگ، نژاد و حتی اقلیم های جغرافیایی بسیار بعید از هم، از آن گذر کرده اند.

 از این لحاظ هنرهای صخره ای اسناد دست اولی هستند که اکنون در دسترس پژوهشگران و افراد علاقمندند، با بررسی و پژوهش بر روی سنگ نگارها در ایران نشان می دهد نقش بیشتر از 90 درصد آنها را بزکوهی تشکیل می دهد، بقیه آثار نیز مربوط رقص های آیینی متعدد ، شکار، مضمون کتیبه های خطی پروتو ایلامی و ایلامی و نقش های دیگر است. این را محمد ناصری فرد متخصص نقوش صخره ای در ایران و نویسنده کتاب سنگ نگاره های ایران به خبرگزاری میراث می گوید.

 پرسش اما این است که علت آن که بز کوهی تا این میزان در هنر و آثار انسان های تاریخ کهن نقش داشته چیست، ناصری فرد در پاسخ به این پرسش می گوید: " به اعتقاد من نقش بزکوهی نماد ایران باستان، با مضمون آبخواهی ، زایندگی ، فراوانی نعمت و محافظت است. تعبیری از یک فرشته که در مواقع سختی ها از آن کمک خواسته می شد و ریشه این باور به یکی از اسطوره های ایران باستان برمی گردد."

 این پژوهشگر در توضیح این اسطوره می افزاید: " بر اساس داستانی اساطیری مربوط به ایران نخستین انسان روی زمین کیومرث بود که در شاهنامه فردوسی از آن بعنوان نخستین پادشاه نام برده شده است. کیومرث حدود چهل سال برزمین زندگی کرد و سپس با اهریمن زشتی ها در افتاد و به دست اهریمن کشته شد. دو قطره خون کیومرث بر زمین می چکد و از آن یک بوته ریواس دو شاخه می روید. این دو شاخه ریواس برهم می پیچند و از یک شاخه ی آن پسر زیبای جوانی به اسم مشی (ماری) و از شاخه دیگر آن دختر زیبای جوانی به اسم مشیانه (ماریانه) متولد می شود وچون آنها غذا خوردن را نمی دانستند ، خداوند فرشته ای را قالب یک بزکوهی سفید رنگ می فرستد تا مشی و مشیانه را شیر بدهد. این بزکوهی تا آنها غذا خوردن را یاد بگیرند به آنها شیر می دهد، آنها بعد از گذشت سالیان بزرگ می شوند و روز سیزده فروردین با هم ازدواج می کنند. به اعتقاد من دلیل اینکه ما ایرانیان در روز سیزده فروردین سبزه گره می زنیمبه نوعی برگرفته از همین داستان اساطیری است."

 ناصری فرد در ادامه می افزاید: " از این منظر به باور مردم ایران باستان، بزکوهی مظهر فرشته ای است که خداوند برای بقا و ادامه ی حیات نسل بشر فرستاده است. نقش بزکوهی برای ایرانیان باستان نوعی مانیفست بوده که رویکردی مقدس داشته است و این قداست بر نقش هایی قابل مشاهده است که هنرمندان شاخ های بزکوهی را به شکل لوزی کشیده اند و لوزی در خط ایلام کهن و میانه hu هیو یعنی تقدیس است. از همین رو هرجا که گذر آب باشد نقش های فراوان بزکوهی را می بینیم و مضمون آن آبخواهی است و بیان ارزش و اهمیت بی بدیل عنصر آب در نزد مردمان ایران باستان."

به همه این موارد باید این را نیز اضافه کرد که نقش بزکوهی در نماد شناسی جهانی جالب توجه است، چرا که آنها نیز بر این باورند که نقش بزکوهی فرشته و جای پای خداست و نماد آب و باران خواهی است، دقیقاً مشابه همان تصوری که در ایران باستان رواج داشت.

بر اساس گفته های این متخصص نقوش صخره ای این نقش برکهن ترین سفالینه های ایران باستان نیز قابل مشاهده است علاوه بر این چندی پیش نیز استنلی کوهن باستان شناس فرانسوی در مقاله ای با عنوان نقش بزکوهی برسفالینه های ایران باستان، آن را نماد آبخواهی دانست.


 

 

دکتر محمد ناصری فرد به روزنامه شرق گفت:

کهن ترین نقاشی جهان در ایران است


برای دیدن فایل PDF  این گفتگو در روزنامه شرق؛

روی لینک زیر کلیک کنید:

و برای مطالعه این گفتگو در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

 

یک متخصص نقوش صخره ای در گفت وگو با «شرق»:

کهن ترین نقاشی جهان در لرستان است

 

:قدیمی ترین اثر هنری ساخت دست بشر با 40هزار سال قدمت در ایران کشف شده است؛ در استان لرستان و در 25کیلومتری جنوب غربی خرم آباد در یک غار آهکی به نام «یافته». این اثر هنری سنگ نگاره هایی رنگین است کنده شده بر دیواره این غار. این را محمد ناصری فرد متخصص نقوش صخره ای و نویسنده کتاب سنگ نگاره های ایران اعلام می کند. سال هاست بسیاری بر این باورند قدیمی ترین آثار هنری ساخت دست بشر در غار آلتامیرا در اسپانیا، یا غارهای شووه، کرکس و ولاسکو در فرانسه است. در دیواره ها و سقف غارهای آلتامیرا و ولاسکو تصاویر حیوانات نقاشی شده که تاکنون به عنوان قدیمی ترین آثار هنری ساخته دست بشر در جهان شناخته می شدند. با این همه اما کهن ترین قدمتی که تاکنون به آثار این غارها نسبت داده می شد مربوط به 32 هزار سال پیش است. سنگ نگاره های رنگین (Pictograph) کشف شده با قدمت 40 هزار ساله در غار «یافته» اما همه این معادلات را بر هم می زند. محمد ناصری فرد متخصص نقوش صخره ای و نویسنده کتاب های «سنگ نگاره های ایران» و «موزه های صخره ای هنرهای سنگی» در گفت وگویی با شرق می گوید: «سنگ نگاره های رنگین کشف شده در غار«یافته» در 25 کیلومتری جنوب خرم آباد در استان لرستان دست کم متعلق به 40 هزار سال پیش است. پروفسور مارسل اُت (Perfessor Marcel Otte)، استاد پیش از تاریخ دانشگاه لیژ در بلژیک در بازدیدی که از این غار داشت و روی این آثار آزمایش کربن سنجی و سن سنجی را انجام داد نیز با قاطعیت سن دقیق آنها را به 40 هزار سال پیش مربوط دانسته است.» 

    این پژوهشگر می افزاید: «با توجه به همین آثار پروفسور مارسل اُت حتی معتقد است خاستگاه اولیه بشر نه مربوط به آفریقا بلکه به منطقه آسیا و به احتمال زیاد به ایران بر می گردد.  

     علاوه بر این در رابطه با دیگر آثار تاریخی که گفته می شود قدمتی بیشتر از سنگ نگاره های غار «یافته» دارند همه مبتنی بر گمانه زنی و نظریه های تایید نشده است، اما با توجه به اینکه رنگین نگاره های غار «یافته» همچنان موجود هستند شرایط برای گروه های دانشگاهی از هر جای دنیا فراهم است که روی آنها آزمایش سن سنجی انجام دهند.»بر اساس گفته های این محقق، غار «یافته» و دیگر غارهای تاریخی در لرستان مانند غار میرملاس سنگ نگاره هایی مربوط به 12 هزار سال پیش را در خود دارند. نخستین کاوش علمی در غار «یافته» در سال ۱۹۶۵ توسط باستان شناس آمریکایی فرانک هول انجام گرفت. البته قبل از این هم عده ای وارد این غارها شده بودند اما هدف آنها تحقیق روی این سنگ نگاره ها نبود بلکه آنها به دنبال دفینه های ارزشمند وارد این غار شده بودند.» ناصری فرد می گوید: «من اولین بار در سال 1384 به غار «یافته» رفتم که متاسفانه آثار و سنگ نگاره های ارزشمند و بی نظیر آن از طریق اسپری رنگ و آسیب های دیگر و همچنین عوامل طبیعی مانند نفوذ آب در حال از بین رفتن کامل بود.» به گفته این پژوهشگر در آزمایش ها مشخص شد این رنگین نگاره ها دارای ترکیب هایی از جنس گل اخرا، خون حیوانات و عصاره برخی از گیاهان است. کاوش های باستان شناسی که در سال 1384 در غار «یافته» لرستان آغاز شد، با همکاری دانشگاه لیژ بلژیک و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و به منظور شناسایی بقایای انسان های فرهنگ اوریناسی در ایران بود. فرهنگ اوریناسی مربوط به شکارچیان اولیه است که در دوران پارینه سنگی جدید از 40 هزار تا 18 هزار سال پیش می زیستند. این انسان ها اولین انسان هایی هستند که ابزار سازی پیشرفته و تیغه سازی را شروع می کنند. تا کنون در مناطق خاورمیانه، افغانستان و اروپا شواهدی از سکونت این انسان ها به دست آمده است. بر اساس آزمایشات سن سنجی دانشگاه ییل آمریکا، ابزار های به دست آمده از این غار، متعلق به حدود ۴۰ هزار تا ۲۸ هزار سال پیش است. غار «یافته» بیش از دو متر رسوبات باستان شناختی اواخر عصر یخ (دوره پارینه سنگی جدید) را در خود دارد. مارسل ات، سرپرست گروه دیرینه شناسان بلژیکی غار «یافته» در رابطه با این غار گفته بود: «در مطالعات انجام شده شباهت های فراوانی میان مصنوعات سنگی و فرهنگ اوریناسی اروپا وجود دارد. تا پیش از این کاوش ها، برخی از متخصصان فرهنگ اوریناسی، پارینه سنگی جدید را مختص اروپا و حاشیه شرقی مدیترانه می دانستند. در کاوش های این غار، علاوه بر مصنوعات سنگی، تعدادی آویز و مهره های تزیینی از جمله دو صدف دریایی سوراخ شده، دو قطعه دندان گوزن و یک قطعه هماتیت که به شکل آویز درآمده، یافت شده است. این اشیا از نشانه های بارز فرهنگ اوریناسی مقارن با حضور نخستین انسان های پارینه سنگی جدید در اروپا و خاور نزدیک است.»به اعتقاد دیرینه شناسان، لرستان به دلیل داشتن شرایط مساعد آب و هوایی، محیط مناسبی برای استقرار بشر در زمان های پیش از تاریخ بوده است. این استان به دلیل کوهستانی بودن غارهای مسکونی فراوانی داشته که در این میان تاکنون غارهای یافته، گرارجنه، کنجی، قمری و پاسنگر مورد کاوش قرار گرفته است.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۰۳
محسن کرامتی مقدم

 

ديدار پژوهشگران سوئدي و هلندي از سنگ نگاره هاي تيمره. خمين

 
     
     
  جستجو  
     
     
 
Loading
 
     
     
  فروش کتاب:  
     
     
 

سنگ نگاره هاي ايران

زبان مشترك جهاني 

 
     
     
  Iran Petroglyphs ,Universal Common language  
     
     
 
 
 
     
 
 
     
  سنگ نگاره های ایران Iran Petroglyphs - کليه حقوق اين وب سايت محفوظ می باشد